tirsdag 28. april 2009

AVG 8 Free edition - automatisk oppdatering


AVG Free Edition
er et gratis antivirusprogram for hjemmebruk. Jeg har lett litt på hjemmesidene deres etter Free Edition uten å finne den, og måtte til slutt bruke søkefunksjonen på siden: Jeg søkte etter "free edition" og fant den enkelt. Ser i ettertid at det er en egen adresse, http://free.avg.com som er stedet å gå.

Programmet har en funksjon for å oppdatere automatisk en gang i døgnet. Jeg opplever likevel at min svigersmor versjon har utdaterte virusdefinisjon. Hvorvidt dette beror på at programmet ikke installerer oppdateringene, men bare gir beskjed om at de er klare til nedlasting vet jeg ikke, men det hadde vært greit om de bare ble lagt inn automatisk, så slapp hun å få panikk og klikke Nei på spørsmålet om AVG skal installere oppdateringene.

Da kan det være greit å legge inn automatisk oppdatering.

Det gjøres enkelt ved å legge inn en Planlagt oppgave. I Windows XP finner du den under Alle programmer | Tilbehør | Systemverktøy.

Jeg skal ikke gi noen innføring i hvordan du legger inn det her. Men, kommandoen som skal kjøres av den planlagte oppgaven er:

c:\programfiler\AVG\AVG8\avgupd.exe /SCHE=4

c:\programfiler\ må kanskje erstattes av c:\program files hvis du har en engelsk versjon av Windows, da må du kanskje ha anførselstegn rundt kommandoen, ellers tolker den mellomrommet i mappenavnet som slutten på kommandoen:

"c:\program files\AVG\AVG8\avgupd.exe" /SCHE=4

/SCHE=4 er en "hemmelig" funksjon som kjører oppdateringsprogrammet (avgupd.exe) uten å vise noe vindu eller mase om bekreftelser av noe slag. Det gjør rett og slett jobben.

Ved å leke deg litt med de avanserte innstillingene kan du enkelt sette opp denne planlagte oppgaven til å kjøre hver time. Og det er greit, da er du godt sikret.